Arta
lui Ion Dumitriu ilustreaza definitoriu ceea ce am putea numi
interioritatea contemplatiei. Pentru ca
întrutotul remarcabila la acest artist de sorginte urbana
este capacitatea de a se abandona cu o candoare niciodata
disimulata acestui spatiu al eternitatii, care
este satul românesc. Se simte în pictura lui Ion Dumitriu
acea nostalgie atît de proprie orasenilor, dupa
viata la tara, si a cîmpeanului dupa
valurirea înierbata a privelistilor piemontane.
Artistul nu gloseaza sentimental în marginea acestei
realitati, ci patrunde, mai exact, se patrunde
de miracolul ei, cotrobaie în miezul ei existential
si din aceasta scormonitoare truda obiectele pe care
le atinge, surprinzîndu-le în ipostaze unice, se încarca
de lumina interioara a descoperitorului. Asa se explica
de ce imaginile, cu care artistul revine astazi între noi
(Galeria Simeza), compun un univers de fragmente atît de
personalizate si de intens vibrate poetic. Multe dintre
lucrarile actualei expozitii se revendica acelei
teribile serii de "portrete ale obiectelor", pe care
anonimii prerenasterii germane si, mai tîrziu, marea
pictura flamanda le-a impus într-o scoala
ce dainuie si azi cu stralucire. Unei asemenea
ascendente estetice îndraznesc a-l alatura si
pe Ion Dumitriu. Pictura lui nu poate fi judecata în afara
subiectivitatii profunde ce o angajeaza în
repetabilul sau dialog cu elementele unui spatiu de
concentrata spiritualitate.
Rafinamentul
acestei disponibilitati contemplative, emanatia
dinauntru a undelor cromatice cu care artistul îsi
aureoleaza fiecare obiect-personaj, dau dimensiunea unei
metarealitati asupra careia pictorul opereaza cu
migala, învaluindu-ne în mrejele ei atît
de domestic poetizate. De aceea, pictura lui Ion Dumitriu nu ar putea
fi nicicînd clasata drept descriptiva. El îsi
compune cu meticulozitate cadrele, scontînd poate chiar pe
unele efecte cine-fotografice ale imaginii, într-o tentativa
foarte moderna de "citire" expresiva a realului.
Pretextele
obiective, ca si modalitatile de împlinire a
picturii sale se situeaza foarte aproape de tehnicile
hiperrealismului. O pedanta cultivare a detaliului expresiv, o
aplecare pasionata spre notarea exacta a continutului
material al obiectelor, simtul puternic al acestei materialitati
ni-l dezvaluie pe Ion Dumitriu drept un virtuoz al descifrarii
formelor. Au si aceste calitati importanta lor în
definirea personalitatii artistice a pictorului. Dar,
credem, precumpanitoare ramîne în pictura lui
Ion Dumitriu arta de a compune si de a exterioriza continutul
acelei metarealitati de intensa vibratie lirica,
de care aminteam mai înainte. Prin aceasta, artistul ne
dezvaluie chipul fabulos-domestic al existentei într-un
spatiu mioritic. Un spatiu ale carui întelesuri,
conform viziunii etno-filosofice blagiene, nu vom înceta
niciodata a le descoperi, îmbogatindu-le mereu.
În
aceasta sursa as cauta mereu izvorul ingenuitatii
picturii pe care o practica azi Ion Dumitriu. Artistul se afla
la un asemenea pol la întelegerii, din care orizonturile
lumii, ce o cerceteaza cu atîta învaluitoare
dragoste, i se releva cu limpezimea atotgraitoare a
simbolurilor arhetipale. Este semnul echilibrului ce l-a dobîndit
la capatul unor ani de statornice cautari si a
unei tot mai mature deprinderi a mestesugului. Artistul ne
apare astazi deplin stapîn pe instrumentele artei
sale. Expozitia de la Simeza se impune, deopotriva,
prin unitatea viziunii plastice, prin caldura umana a
mesajului ce ni-l propune si prin tinuta estetica a
fiecarei lucrari ce o cuprinde [...].