Ion
Dumitriu, pictor de 29 de ani, este un figural prin excelenta,
un peisagist îndragostit de un tip de priveliste, –
peisajul de munte si de coline, – gasit prin preajma
Brasovului: "Poiana Marului", "Piscul
Borîi", "Teposul", "Muchia lui
Iepure", sînt indicatii toponimice care o
demonstreaza, ca si "Piscul Calului" sau
"Pîseul". O fraza mai veche a lui Horia
Bernea (prin 1961 – 63) este înrudita cu aceste
viziuni; de altfel, "Poiana Marului" a facut
scoala, oarecum ca Balcicul între cele doua
razboaie, si sînt multi tineri care grafiaza
cu deliciu caligramele voluptoase ale mameloanelor cladite
prin aglomerari pe mai multe planuri pîna în
susul pînzei, cam în formula scandarii terenului
prin bosatúri, în spatiul enluminurii gotice
tîrzii, sau la Simone Martini. Ion Dumitriu a patruns anul
acesta si în Bienala de pictura si sculptura,
cu doua peisaje similare celor zece din expozitia de care
vorbim. O arta care aminteste peisagistii englezi de
la 1820, pe Palmer în special, atît prin "pattern"-ul
motivului, cît si prin sentiment.
Mai
sînt îndragostiti de realitate, mai cînta
peisagistii români placerea de a îmbratisa
zarile înalte si de a te asterne fetei
brune si verzi a litosferei noastre, din care ne hranim si
de pe care privim cerul!...