Atasamentul
nostru fata de spiritul Poienii Marului este
foarte vechi si ramîne definitiv. Dintre pictorii
"raspunzatori" de acest spirit, Ion Dumitriu ne-a
devenit mai familiar (poate si datorita împrejurarilor
locative – atelierul sau aflîndu-se în aceeasi
cladire care a gazduit unii ani buni si fructuosi
ai redactiei Arta). Asistam astfel la înregistrarea
fiecarei noi lucrari ori cel putin la trecerea în
revista a celor create într-o perioada sau alta. Am
luat nemijlocit cunostinta de procedeul predilect de
lucru: recrearea în pictura a "schitelor"
efectuate de artist cu aparatul fotografic. (Pentru prezentarea pe
care i-o consacrase Calin Dan în paginile revistei, nr. 7
/ 1983, am ales anume doua serii de imagini – fotografii
si picturi, adeseori raportîndu-se reciproc). Mai mult
decît rostul fotografiei, atelierul ne-a dezvaluit
interesul (chiar pasiunea) pictorului pentru concretetea
si personalitatea obiectului, calitati de baza
ale realismului acuzat al picturii lui Ion Dumitriu. Cochilii si
scaieti, sfesnice si opaite, o sumedenie de
ustensile uzate frumos, o impresionanta colectie de chei
aranjate în "panoplie"... – un muzeu,
deopotriva real si imaginar, al naturii si al
civilizatiei. În acest spatiu ospitalier, izolat de
contingent, dar nu ignorîndu-l, dimpotriva, la o
ceasca de ceai pretios sau de cafea adevarata,
s-a întîmplat sa întîlnim prietenii
pictorului, scriitori din generatia tînara, ale
caror opere am început apoi le citi. Si nu ne-a
surprins deloc cînd am observat similitudini de procedee, de la
pictura lui Dumitriu la proza lui Mircea Nedelciu, de pilda.
(Relatiile ar merita sa fie cercetate, aprofundate).
Aici,
în acest spatiu privilegiat, evolueaza universul
pictorului (falimentat anteic de periodicele reveniri si reverii
la Poiana Marului), de care se ia act public, la intervale de
ani, prin forma organizata a expozitiilor. Nu exista
nici decalaje, nici cezuri între expozitii. Ele reflecta
un continuum în naturala devenire, cu etape în care
un "motiv" sau altul, un "ciclu" sau altul îsi
afirma predominanta. În aceasta situatie,
la recenta expozitie (de la Simeza), doua probleme
conjugate, ale constructiei si semnificatiei imaginii,
ni s-au impus si ne-am propus a le studia. Prima se refera
la relatia interior / exterior, si pe care o
putem interpreta metaforic vorbind ca relatie microcosmos /
macrocosmos. Motivul (sau unul dintre motivele predilecte) este, cum
ne asteptam, "sura". Punctul fix, traditional,
al vizualizarii este stabilit cînd în interiorul,
cînd în exteriorul surii din care vedem de obicei,
de data aceasta, numai o parte, ceea ce ne atrage atentia asupra
locurilor de comunicare, accesibile (poarta) sau inaccesibile
(interstitiile dintre scîndurile peretilor).
Carul cladit cu fîn este cînd în interior,
cînd în exterior, cînd în prag. Prin poarta
vedem plaiul si cerul (care constituie, sa spunem, marele
univers), prin interstitii – lumina de afara, dar
care ar putea fi si lumina dinauntru. Fascineaza
identitatea dintre microcosmos si macrocosmos. A doua problema,
pur constructiva, se refera la relatia natura
/ geometrie, si are în vedere restituirea, pe de o
parte a îmbinarii în ritmuri a grinzilor la capete,
pe de alta, restituirea locului de comunicare si acces al
luminii, fereastra (de aerisire) realizata prin ritmul de
plin / gol al caramizilor: din nou, deci, necesitatea de a
ne defini interiorul si de a-l identifica cu universul ca
dimensiune, durata, permanenta. Daca
interpretarea noastra este valabila si pictura lui Ion
Dumitriu implica filosofie, aceeasi filosofie o descoperim
în fiecare motiv. Ne aducem aminte de o alta situatie
înregistrata mai demult în atelier. Pictorul îsi
fotografiase baietelul atipit în iarba necosita
– cum încercam adeseori sa ne surprindem copiii
spre a fixa clipa – si a transpus, fotografia, "schita"
în ulei. Fixînd clipa în memorie, Dumitriu îi
acorda durata si o transforma în
permanenta. "Permanentele" artei sale sînt
ale unui spatiu, ale unei civilizatii si culturi, ale
unei umanitati. Pictura lui Ion Dumitriu este firesc
patriotica, detasata de orice retorism, de orice
poncif grandilocvent: în aceasta consta grandoarea
realismului sau.