Ascensiunea lui Ion Dumitriu –
ascensiune în cel mai deplin înteles al cuvîntului
– a fost lina, surprinzatoare pentru cei ce nu-l
cunosteau destul de bine si ferm condusa cu o mîna
de otel înmanusata în catifea.
Serios, tacut, consecvent, lipsind rar din atelier, Ion Dumitriu
si-a creat între patru pereti o lume a lui, eleganta
prin tinuta, de o perfecta curatenie
exterioara (reflex al propriei sale curatenii
interioare), populata de obiecte evocatoare sau fragmente ce nu
si-au pierdut valoarea poetica si de oameni asisderea
de o retinuta dezinvoltura.
Apreciat întotdeauna pentru
darurile sale de pictor, uimind prin fidelitatea marturisita
primei dragoste (Poiana Marului) si pentru daruirea
pasionata fata de elevii sai, Ion Dumitriu,
monden cu vocatie de sef de salon artistic, a pasit
în public doar atunci cînd a simtit pamînt
ferm sub picioare. Spre cinstirea sa, pamîntul pe care
pasea era al sau, pregatit cu truda,
asigurîndu-i astfel victorii certe, iar nu incursiuni în
ograzi vecine. Colegi sau critici, mai putin binevoitori
sau zelosi în a vedea evidenta, i-au reprosat
subiectele fara sa vada pictura, uitînd ca,
la urma urmei, un subiect ar fi suficient tuturor pictorilor, daca
sînt pictori, fiecare spunînd acelasi lucru în
felul sau.
În 1971, Ion Dumitriu, în
peisajul frust dar poetic de la Poiana Marului, a descoperit nu
atît un loc frumos, ci s-a descoperit pe el însusi.
Cu ce putea oare rasplati acele vai si dealuri,
acele cîmpuri cu flori si case sau suri uscîndu-se
în soare si vînt decît cu dragostea, cu
juramîntul de fidelitate nemarturisit, dar tocmai de
aceea pastrat neîntinat pîna astazi si,
probabil, pentru totdeauna. Om al gestului lin si al cuvîntului
blînd, al furtunilor trecatoare dar aducatoare de
rod, pictorul s-a oglindit în acele locuri si, asemeni lui
Narcis, nu s-a mai dezlipit sufleteste de propria-i imagine.
Astfel, an dupa an, cele cîteva case taranesti,
soproane si suri au devenit zeci, sute, poate mii
(unele nemarturisite) de imagini vazute din toate
unghiurile, în toate momentele zilei, în soare sau
ploaie, în prospetimea primaverii sau în
opulenta toamnei. Cu bucuria de a le descoperi întotdeauna
noi frumuseti, aspecte înca necunoscute, încetul
cu încetul, Ion Dumitriu a compus un portret al acelor locuri.
Oricare dintre localnici ar fi uimit vazînd cum n-a stiut
sa vada imensitatea, farmecul si poezia ce se revarsa
la fiecare pas. Oare se revarsa atît de generos, musteste
ea din pamînt, piatra si lemn sau cel care o
revarsa, botezînd cu har totul, este pictorul?
Constient sau nu de faptul ca
locu-i loc, deosebit de frumos, fara îndoiala,
dar ca minunea îi apartine, Ion Dumitriu, cu evlavia
scribului fascinat vazînd cum adevarul apare de sub
mîna sa, a surprins în toate pînzele sale acea
minune revarsata asupra locurilor, numita poezie.
Opera sa este un lung poem de dragoste scris cu asemenea claritate si
stralucire, încît ni-l închipuim pe pictor
scaldîndu-se în apa proaspata înainte
de a pune mîna pe penel si pasind încet,
pentru a nu tulbura lumina.
În ultimul timp, poate dintr-o
necesitate lucida de a se cunoaste mai bine, din dorinta
de a întelege exact unde se ispraveste imaginea
reala si de unde începe aceea a pictorului, cu
aceeasi dragoste si respect a început a diseca
propriile-i motive. Un fragment de bîrna, o piatra de
temelie, o palma de scîndura se supun privirii
patrunzatoare, tehnice a îndragostitului, a
romanticului de altadata. Sa se fi tradat pe
sine, nu credem. Sa se fi racit acea mare dragoste,
imposibil! Asistam doar la un moment de regrupare a fortelor,
de privire a artistului în sine, folosind drept lupta
propriile-i motive, iar rezultatul va fi, sîntem convinsi,
descoperirea unor noi surse de poezie, a unor forte înca
nebanuite în ciuda convietuirii cu acele lucruri, cu
nezdruncinata fidelitate, aproape doua decenii.
Care
va fi drumul lui Ion Dumitriu dupa popasul stralucit facut
recent în Galeriile Simeza, îl intuim. Casele si
locurile vor deveni înca mai multe, poate vor fi altele,
dar sentimentul de dragoste si respect, de calda întelegere
umana si de adînca poezie va fi acelasi.