Cuvîntul Prietenie nu poate fi
scris decît cu litera mare cînd vine vorba de
pictorul Ion Dumitriu. Cei care-l cunosc si au avut macar o
data ocazia de a intra în atelierul lui de pe strada
Biserica Amzei, stiu ca Dumitriu oficiaza prietenia.
El pune apa la fiert pentru ceai de cum îi treci pragul si,
chiar daca esti cu ochii pe pereti si cauti
sa vezi ce tablou e nou, te trage cu discretie spre
galantarul cu cutii de ceaiuri gruzine, indiene, rusesti,
englezesti sau ceaiuri autohtone de fructe de padure: "De
care vrei?". Nu tablourile lui sînt importante, ci gustul
tau pentru un ceai sau altul, cel mai mic detaliu prin care tu,
vizitatorul, ai putea sa te simti mai bine, mai bine decît
acasa, mai bine decît oriunde pe planeta.
Prietenia e ceremonial în
sanctuarul Prieteniei care se numeste Atelierul Dumitriu prin
fiecare obiect adus acolo, de la pietre sau radacini
aruncate de mare la tarm, pîna la chei vechi,
fiare de calcat, obiecte de portelan vechi, frînghii
si cristale, în general obiecte frumoase, facute de
mîna în vremea în care mai existau artizani.
Ele au fost culese din talciocuri, din suri, din natura,
din poduri parasite sau de la demolari de case si
alese dupa frumusetea lor anume pentru a-si gasi
locul în atelier si a delecta ochiul Prietenului. Ochiul
nici nu le poate ignora, acea parte din fiecare om care simte si
iubeste frumosul pur si simplu nu se poate opune atractiei
speciale pe care frumusetea savant combinata în toate
acele obiecte o exercita. "Lumea, chiar în gropile ei
de gunoi, contine si frumosul, trebuie doar sa stii
sa-l descoperi" – spune în întregul sau
atelierul înainte de a-ti arata vreo pînza
iesita din mîna maestrului. (De altfel, acestea –
mai ales cele recente – sînt de regula întoarse
cu fata spre perete, ca niste mirese pudice. Fac exceptie
doar cîteva lucrari mai vechi care par a fi acolo de cînd
lumea). Cînd ceaiul e gata si invadeaza atelierul cu
arome, se trece la alte faze ale ceremonialului Prieteniei: ti
se arata serii lungi de diapozitive sau poze color din ultimele
deplasari ale Maestrului. Sigur, nu sînt decît
rareori peisaje si acestea nu au mai niciodata aerul
impersonal de carte postala. Sînt iarasi
obiecte, unghiuri inedite, umbre lungi, porti transilvane cu
broaste metalice de sute de ani, vopsele scurse amestecate cu
rugina pe tabla unui vapor, structura intima a lemnului sau
geometria futurista a unui viitor acoperis de casa de
lemn abia iesita din mîna dulgherilor. Abia într-un
tîrziu, ti se arata, si doar daca insisti,
si doar în numele Prieteniei, pînzele cele mai noi,
cele asupra carora autorul înca îsi mai
simte propria-i îndoiala planînd. Cred ca tot
din ceremonialul Prieteniei fac parte si cele cinci minute de
dinainte de plecare pe care Maestrul ti le cere ca pe un favor
pentru a curata atelierul, a spala dusumeaua si
a lasa geamurile deschise pentru aerisire. Da, vor veni mereu
alti prieteni si ceremonialul va continua. Lumea exista
pentru ca exista pe lume Prietenia. Numai asa se
explica de ce la Ion Dumitriu, Prietenia devine pur si
simplu o forta a naturii. Cînd un prieten aflat în
mare cumpana a avut nevoie de ajutor, Ion Dumitriu a fost
capabil sa întoarca lumea pe dos pentru a ajuta acel
prieten. O stiu pentru ca prietenul aflat la ananghie eram
chiar eu, si lumea întreaga s-a mirat atunci cum de
au fost adusi la aceeasi masa oameni care pîna
atunci se ignorau sau se urau, cum a mobilizat de la opinca la
vladica si cum a reusit indirect sa
influenteze el, un om aproape necunoscut, parlamentari si
guvernanti, industriasi si artisti, jurnalisti
si oameni de pe strada. Explicatia este aceasta
credinta în Prietenie ca forta a naturii.
Prieteni, Dumitriu însusi
se afla în aceasta zi în mare cumpana
cu sanatatea. Dumnezeu, pentru ca exista, trebuie
rugat de noi toti sa-i ramîna prieten si
sa-l lase printre noi pe acest monument al Prieteniei de care
avem atîta nevoie.