Pavel Susara
Pictura textualista
Ion
Dumitriu s-a impus în pictura noastra de astazi
printr-o desavîrsita continuitate stilistica
si printr-o la fel de mare fidelitate fata de
universul pe care si l-a identificat. Ritmurile ciclurilor,
diversitatea formelor, schimbarea perspectivei din care îsi
construieste imaginea n-au facut, în ultima
instanta, decît sa adînceasca si
sa precizeze cu o mai evidenta acuratete aceeasi
problematica plastica si filozofica. Fascinat de
obiectul arhaic si de o lume rurala generica,
deposedata de orice culoare locala si fara
particularizari psihologice, pictorul s-a asezat implicit
într-un spatiu care exclude atît exuberanta
privirii, cît si prezumtia documentarist-etnografica.
Recent, el a deschis doua importante expozitii în
doua spatii de expunere situate la extremele geografice ale
tarii: la Timisoara si la Slobozia. Prima, cea de
la Timisoara, care poate fi socotita o expozitie
curenta, de etapa, a fost organizata la Galeria
Brîncoveanu 28, iar cea de-a doua, mult mai ampla
si cu un anume aer retrospectiv, la Muzeul Agriculturii din
Slobozia. Chiar daca cele doua manifestari nu ne par a
avea între ele vreo legatura directa, în
fond aceasta legatura exista si ea este
foarte semnificativa în ceea ce priveste mai exacta
definitie a personalitatii lui Ion Dumitriu. În
expozitia de la Timisoara, pictorul ofera cîteva
elemente care pot fi socotite si semne evidente ale unei
schimbari de atitudine, de relatie cu imaginea si cu
limbajul si chiar de formula stilistica. Artistul
paraseste brusc registrul cromatic pe care l-a
consacrat de-a lungul anilor, abandoneaza tonurile grele,
încordarile telurice si melancoliile crepusculare
pentru a intra la fel de neasteptat într-o lume solara,
predominata de alb si de culori eterice. Compozitia
însasi sufera profunde modificari, în
primul rînd în sensul schematizarii ei, foarte
apropiate sistemului bizantin de codificare vizuala. Elementele
de limbaj capata o mai puternica autonomie, relatiile
în interiorul imaginii se abstractizeaza, iar
conventia estetica sau, mai exact, invitatia
privitorului la un alt gen de complicitate, primeste o pondere
inexistenta pîna acum în pictura lui Dumitriu.
Însa aceasta surprinzatoare primenire, atît
în expresie, cît si în gîndirea plastica
propriu-zisa, nu este nicidecum o ruptura si cu atît
mai putin un abandon. Iar acest lucru se poate observa cu o
maxima limpezime în expozitia de la Muzeul
Agriculturii. Pentru ca aici, ca în nici o alta
expozitie precedenta, Ion Dumitriu îsi
deconspira deplin mecanismele de constructie a imaginii si
resorturile intime ale gîndirii sale. Departe de a fi un pictor
al obiectelor, al substantei si al materialitatii
în acceptiunea ei generala, Dumitriu este permanent
un hermeneut în cîmpul conceptelor si un neobosit
creator de notiuni plastice. El nu negociaza cu datele
imanente ale modelelor sale, ci încearca sa creeze
categorii, sa propuna modele absolute în care sa
se regaseasca toate variantele concrete posibile. Si,
din acest punct de vedere, chiar daca pictorul vibreaza
spiritual si se aseaza într-un ambiguu spatiu
metafizic, asemenea artistilor nostri din generatia
’70, ca strategie a constructiei formei si ca tip de
asumare a limbajului el este esentialmente un optezecist. Lumea
capata realitate si consistenta nu prin
îndemînarea mimetica a pictorului, prin fidelitatea
lui fata de un reper preexistent, ci prin grilele de
lectura la care este supusa, ceea ce înseamna,
implicit, ca ea se naste si se valideaza exclusiv
în procesul formularii. Obiectivul exista în
pictura sa în masura în care conventiile
expresiei, stiinta codificarii si capacitatea de
a reactiva mecanismele memoriei îsi propun sa-i
accepte si sa-i vehiculeze aceasta existenta.
În clipa în care interesele comunicarii se schimba,
prin reevaluarea limbajului si prin resemnificarea textului,
realitatea însasi îsi modifica natura
si îsi primeneste fizionomia. Asa cum
textualistii generatiei ’80 exhiba
auctorialitatea si lasa cititorului deplina libertate de a
percepe nemijlocit vocea naratorului, Dumitriu se autoreflecta
în propriile sale compozitii nu doar ca prezenta
morala si ca portret psihologic, ci pur si simplu ca
prezenta somatica, usor adusa spre echivoc,
prin conturarea umbrei. Însa numai dupa o
urmarire atenta a întregului traseu pe care l-a
parcurs pîna acum Ion Dumitriu si dupa lectura
rabdatoare a textelor sale plastice, se poate
întelege firesc, ca un fapt de continuitate intima,
ceea ce în expozitia de la Timisoara este expresiv si
stilistic o ruptura. Pentru ca Ion Dumitriu este un creator
de imagini lucid, un gînditor pe marginea acestora si
nicidecum un sclav al lumii vizibile.
România literara, 22 – 28 aprilie 1998